RSS
 

Archiwum dla kategorii ‘Ciasta’

Brownie z burakami

31 sie

IMG_2617m
Oryginalne, niesamowicie mokre ciasto. Doskonałe równiez drugiego dnia, od razu po wyjęciu z lodówki.

0,5kg buraków
200g gorzkiej czekolady(minimum 70% kakao)
100g roztopionego masła
200g brązowego cukru
3 jajka
2 łyżeczki sody oczyszczonej
100g mąki
25g kakao

Buraki ugotować. Zajmuje to 30min-1h w zależności od wielkości buraków. Mają osiągnąć taką miękkość,aby dało sie wbić w nie z łatwością widelec. Zetrzeć na papkę. Dodać pokruszoną czekoladę i zalać gorącym masłem, wymieszać do całkowitego połączenia składników. W osobnym dużym naczyniu utrzeć cukier,sodę i jajka na gładko i puszyście. Dodać kakao a następnie po trochu masy buraczanej próbując utrzymac puszystość ciasta. Przelać do formy wyłożonej papierem do pieczenia i piec w nagrzanym piekarniku okolo 30 minut. Po wyjęciu można przyozdobić ciacho lukrem (4 łyżki cukru pudru na 1 łyżkę soku z buraka).

 
1 komentarz

Napisane w kategorii Ciasta

 

Dietetyczny chlebek bananowy

10 cze

IMG_2030maly
Nie schowawszy prodiża po wczorajszym pichceniu nie mogłam sie powstrzymac, żeby czegoś w nim również dziś nie upiec :D Przepis zostawia dużo dowolności, dodatki wedle własnego uznania.Zamiana słodzika na cukier też jak najbardziej może nastąpić.
Pyszny słodki chlebek bardzo mokry w środku i z nieco twardszą skórką. A pachnie nieziemsko :)

3 dojrzałe banany
1,5łyżeczki sody oczyszczonej
1,5 szklanki mąki żytniej razowej(lub innej)
1/3 szklanki roztopionego masła lub 2/3 szklanki jogurtu naturalnego
1 łyżeczka cynamonu(opcjonalnie)
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii/cukru wanilinowego
1 roztrzepane jajko
szczypta soli
garść bakalii(rodzynki,żurawina,orzechy włoskie,pecan,…),czekolada,wiórki kokosowe – opcjonalnie
opcjonalnie 4 rozkruszone tabletki słodzika

Składniki wymieszać na wmiarę gładką masę, wlać do małej keksówki i włożyć do rozgrzanego piekarnika na okolo godzinę. Po wyjęciu dać mu przestygnąć bo tuż po wyjęciu jest dość płynną masą(co wcale nie powstrzymalo mnie od jedzenia łyżką :D )
Smacznego!

 
1 komentarz

Napisane w kategorii Ciasta, Inne słodkości

 

Tarta Tatin

04 lis


Ciasto kruche:
200g mąki
1 jajko
30g brazowego cukru
szczypta soli
100g masła

nadzienie:
5 jabłek(kwaśnych)-około 1kg
1 łyżka soku z cytryny
50ml wody
60g cukru
30g masła

Składniki na ciasto wymieszać, zagnieść w kulkę, zawinąć w folię i włożyć do lodówki na pół godziny.
Jabłka obrać i pozbawić gniazd nasiennych, pokroić w ósemki. Skropić sokiem z cytryny.
Na dużej patelni wylać wodę i wrzucić cukier, mieszać drewniana łyżką do rozpuszczenia. Potem przestać mieszać i poczekać aż skarmelizuje na złoto(można poruszać patelnią).Dodać masło, wymieszać aż masło sie rozpuści.
Dodać jabłka i smażyć aż sok z nich wyparuje a one same zmiękną i obtoczą się w karmelu(ok. 15-20min).Odstawić do ostygnięcia. Piekarnik rozgrzać do 200stopni.
Ciasto rozwałkować na wielkość formy(u mnie miała 26cm średnicy).Do formy włożyć jabłka, przykryć ciastem i zawinąć jego brzegi miedzy brzegi formy a nadzienie.
Piec w piekarniku 30-35 minut az ciasto lekko zbrązowieje.Po upieczeniu od razu oddzielić nożem ciasto od formy. Na formie położyć paterę i zdecydowanym ruchem odwrócić na nią ciasto.

Tarta najlepiej smakuje na ciepło z lodami waniliowymi :)

 
Komentarze (2)

Napisane w kategorii Ciasta

 

Tort gruszkowo-czekoladowy

29 wrz

Tak na koniec wakacji trochę więcej wysiłku:)

Na ciasto:
8 dag cukru pudru
3 jajka
5 dag mąki ziemniaczanej
5 dag mąki pszennej
szczypta proszku do pieczenia
szczypta soli
ok. łyżka margaryny/masła do posmarowania formy

Masa:
30dag gruszek z puszki(nie wylewaj soku!)
1 opakowanie jasnej galaretki owocowej
kilka kropel olejku rumowego
10dag rozpuszczonej polewy czekoladowej
200ml śmietany kremówki

Do dekoracji:
listki/abazurki czekoladowe
2-3 łyżki wiórków czekoladowych*

Białka oddzielić od żółtek, ubuć na sztywną pianę ze szczyptą soli. Do żółtek dodać 2-3 łyżki gorącej wody, ucierać, stopniowo dodając cukier puder. NAstępnie do tego dodać pianę, mąkę, proszek do pieczenia. Ciasto wlać do natłuszczonej tortownicy (średnica około 24-26 cm), piec 25 minut w temperaturze 200stopni.Nie dopuść by utworzyla sie twarda skorupa ;)

Gruszki osączyć, sok zachować. Owoce pokroić w dość cienkie plastry, ułożyć na wystudzonym biszkopcie tak, aby na siebie nachodziły. Do soku z gruszek dodaj tyle wody, aby całość miała 250ml. Galaretkę rozpuścić w gorącym soku, dodać kilka kropli olejku i wymieszać. Tężejącą galaretką zalać gruszki i odstawić do stężenia.

Śmietankę ubić na sztywno, po czym powoli wlewać płynną polewę czekoladową(mieszać delikatnie łyżką). Powstałym kremem czekoladowym smarować wierzch tortu, ozdobić wiórkami* i listkami.

*jak zrobić wiórki? Zwyczajnie:zeskrobać z kostki czekolady za pomocą obieraczki do warzyw

 
Komentarze (4)

Napisane w kategorii Ciasta

 

Czekoladowe mini-croissanty od niechcenia

10 cze

Są dni, gdy organizm domaga się czekolady.
Są też takie dni, gdy wyjście z domu to ostatnia rzecz na którą ma się ochotę.
Co zrobić gdy te dwa stany ducha się nałożą?
Proponuję jedno z rozwiązań tego jakże życiowego dylematu prokrastynacji.

Wystarczy mieć w zanadrzu:

ciasto francuskie (mrożone lub nie)
czekolada (u mnie prym wiedzie gorzka – magnez w sesji na wagę złota)

… i to wszystko czego trzeba, by uszczęśliwić naburmuszoną jednostkę!

Ciasto francuskie rozmrażamy(jeśli jest taka potrzeba) najlepiej przez kilka godzin w lodówce lub zostawiajac na jakąś godzine w temperaturze pokojowej. Gdy jest już tylko chłodne, wałkujemy je. (Nie czekaj aż bedzie ciepłe, to bardzo zły pomysł)
Kroimy ciasto w trójkąty równoramienne.
Przy podstawie umieszczamy kawałek czekolady (można też dorzucić odrobinkę dżemu, nie zawadzi).
Zaczynając od podstawy rolujemy aż dotrzemy do wierzchołka.
Końce naszego powstałego uroczego rollmopsa zaginamy formując piękny rogalik. Wkładamy do prodiża/piekarnika na papierze do pieczenia i czekamy aż się ładnie zrumieni(ok. 25min). Można posmarować też przed włożeniem żółtkiem jaj, zrumieni sie jeszcze ładniej (lecytyny nigdy dość.)

Notka dla mnie: kupić wreszcie stolnicę i wałek. Wałkowanie ciasta na kuchennym blacie za pomocą słoika nie jest zbytnio wydajne.

Kolacja w czasie sesji!

 

Tort orzechowy

11 maj

Ciasto:
5 jajek
10dag cukru pudru
1/2 laski wanilii
25 dag drobno zmielonych orzechów włoskich
4 łyżki pokruszonych biszkoptów
1 łyżka mąki
1 łyżka masła do posmarowania tortownicy
proszek do pieczenia
Krem:
1/2 litra mleka
1 opakowanie budyniu waniliowego
3 łyżki cukru
2 żółtka
25 dag miękkiego masła
10 dag cukru pudru

1.Białka oodzielić od żółtek.Białka ubic na sztywna piane. Żółtka utrzeć na krem z cukrem pudrem i miąższem wanilii.Dodać do nich stopniowo po 1 łyzce orzechy i biszkopty oraz dodać pianę. Ciasto przełożyc do wysmarowanej i oprószonej mąką tortownicy(średnica 24 cm), piec 30-35 minut w temperaturze 180 stopni.
2. Budyń ugotować z mlekiem i cukrem,wystudzić. Masło zmiksować na pianę z cukrem pudrem,ucierając dodawać kolejno żółtka. następnie do kremu dodawać po łyżce budyń i nadal miksować.
3. Orzechy drobno posiekać. Biszkopt podzielić na 3 części nożem (mi zwykle udaje sie tylko na 2 bo nie wyrasta aż tak wysoki,ale to nie powod do płaczu).Wszystkie placki posmarować masą i złożyć tort. Brzegi tortu posmarować kremem(troche odłożyć do dekoracji),całość obsypać orzechami (starając sie by wiecej orzechów przykleiło sie do tortu ze wszystkich stron niż znalazło wokół tortu i podłodze-true story).Ozdobic kremem i połówkami orzechów.

Jest to przepis, który znalazłam dawno temu, w serii MniamMniam. Kocham go całym mym łasuchowym sercem!
Przepraszam za jakość zdjęcia, ale nie robiłam go ostatnio, bo jest niestety dość pracochłonny i niemożliwie bałaganogenny – przy przystrajaniu orzechy są WSZĘDZIE ;) Ale zapewniam, jest wart każdej ilości wysiłku. Robie go tylko na szczególne okazje. Ale jak już jest, to nie ma szans długo postać na stole:)
Dla mnie ten tort jest uosobieniem doskonałości i nie śmiałabym nic w nim zmieniac;)

 
1 komentarz

Napisane w kategorii Ciasta